המדריך לבניית תוכנית עסקית מוצלחת
מדריכים > חברות > המדריך לבניית תוכנית עסקית מוצלחת
מהי תוכנית עסקית?
מסמך המפרט את תכנון ההתנהלות של העסק בנושאים שונים כמו התנהלות כלכלית, התנהלות אסטרטגית, התנהלות שיווקית, עובדים וספקים, שיווק ופרסום, אמצעים טכנולוגיים וכו'. בתכנית העסקית יופיעו היעדים של העסק בכל אחד מהתחומים והדרכים להשגתם.
מהי החשיבות בבניית תוכנית עסקית?
בניית תכנית עסקית עשויה לסייע לעסק שלכם במספר דרכים:
מראה את הדרך
תכנית עסקית מתווה דרך פעולה וניתן להתנהל לאורה לאורך חיי העסק. שגרת היום יום בעסק עשויה להיות לחוצה ורווית משימות. העומס לא תמיד יאפשר לכם לקחת צעד אחורה ולהסתכל על התמונה הגדולה. לכן כדאי להיעזר בתכנית העסקית שנוסחה בזמנים רגועים יותר.
מסייעת בגיוס משקיעים לסטארט-אפ
לתכנית עסקית לסטארט-אפ יש חשיבות מיוחדת: כידוע, על מנת להתחיל ולפעול חברות סטארט-אפ בתחילת דרכן מתבססות על השקעות. מייסדי המיזם עוברים בין משקיעים וקרנות הון סיכון ומציגים להם את הרעיון שלהם והיעדים לחברה שהקימו. מרבית המשקיעים יבקשו להסתכל על המודל העסקי של החברה ולוודא שהוא נהגה בהתאם לצורך שעלה בשוק. על כן כדאי להכין תכנית עסקית למשקיעים שתכלול פרטים גם על קהל היעד של המוצר או השירות שהסטארט-אפ מציע ויעדי המכירות שלו.
התנהלות שקולה וחיסכון בעלויות
היצמדות לתכנית עסקית עשויה להביא בסופו של דבר לחיסכון בעלויות לעסק. זאת משום שהיא מונעת התנהלות אימפולסיבית ומקדמת חישובי עלות-תועלת שקולים. מי שנצמד לתכנית העסקית שהגה סביר שיוציא פחות כסף על רכישות לא מתוכננות, ולכן ידע לצפות את תזרים המזומנים שלו.
טיפים לבניית תוכנית עסקית
הכניסו את כל מה שחשוב – הנושאים שאי אפשר לוותר עליהם בכתיבת תוכנית עסקית
יש כמה נושאים שחייבים להופיע בכל תכנית עסקית, בין אם אתם סטארט-אפיסטים בתחילת דרככם, חבורה של צעירים שביצעו הקמת עסק באינטרנט או אנשי עסקים מנוסים שמעוניינים להכיר חברה ש'תשבור' את השוק:
- מה המוצר שהעסק מספק ללקוחות – האם מדובר בשירות? אם כן, הגדירו אותו. האם מדובר במוצר פיזי? אם כן, תארו אותו.
- מה המודל הכלכלי של העסק – מהו גובה ההשקעה הדרוש לשם תחילת פעילות העסק, מתי צפויים להתקבל רווחים (יש עסקים שיתחילו להרוויח רק בשנה השנייה לפעילותם למשל), באיזה אופן מתכוונים להשקיע את הכסף?
- מיהו קהל הלקוחות הפוטנציאליים של העסק – כתבו על איזה צורך צרכני העסק עונה, מי יעשה שימוש במוצר או בשירות שאתם מספקים.
- כיצד תיושם התכנית העסקית – איך הופכים את הכתוב בתכנית העסקית למציאות. חשבו על דרכי פעולה, מבנה ארגוני, היררכיה ארגונית וכיוצא באלה.
התאימו את התכנית העסקית שלכם לסוג העסק ולמאפיינים הפרטיים שלו
זה נשמע כמעט מובן מאליו שתכנית עסקית של חנות לממכר מזון לא תראה כמו התכנית העסקית של חברת תוכנה. ובכל זאת, חשוב לקחת בחשבון שיש להתאים בין סוג העסק שלכם לבין התכנית העסקית שתתכננו לו. באינטרנט מופיעים כל מיני טמפלייטים ודוגמאות לתכניות עסקיות. לפני שאתם עושים בהם שימוש, וודאו שהם מתאימים לסוג העסק שאתם מקימים.
בנוסף לכך, חישבו האם לעסק שלכם יש מאפיינים סובייקטיביים שצריכה להופיע אליהם התייחסות מיוחדת בתכנית העסקית. כך למשל קהל יעד ייחודי, קשיים הנוגעים לייבוא של חומרי גלם, עניינים הנוגעים לגיוס עובדים ועוד.
קבעו מראש איך העסק מתנהל מבחינה כלכלית, פיננסית ומיסויית והכלילו זאת בתכנית העסקית
העריכו מראש את סוג ההתנהלות הכלכלית של העסק שלכם, ובהתאם לכך קבעו האם אתם נדרשים לפתיחת עוסק מורשה או להקמת חברה בע"מ. כדאי לבחון דברים כמו:
- מיסוי וגובה ההכנסות – עצמאי שהוא עוסק מורשה משלם מס לפי גובה ההכנסה שלו מהכנסתו החייבת במס הוא זכאי לנכות הוצאות מוכרות. בחברה לעומת זאת, הכנסות החברה הן לא של הבעלים אלא של החברה עצמה. הבעלים יכול לקבל משכורת מהחברה (ולשלם עליה מס) וכן לקבל דיבידנד מהחברה (ולשלם מס גם עליו). בנוסף לכך החברה תידרש לשלם מס חברות. לכן, בטווח הכנסות מסוים (כלל אצבע: מהכנסה של 25 אלף שקלים בחודש) המס שהחברה תידרש לשלם יהיה נמוך יותר מהמס שהעוסק המורשה ישלם על ההכנסה שלו.
- תדמית – עוסק מורשה נחשב לרוב לבעל עסק קטן או בינוני בעוד התאגדות כחברה מקנה יוקרה וסטטוס של עסק גדול ומבוסס.
- הקמה ופירוק – הקמה של חברה וכן פתיחת עוסק מורשה הפכו בשנים האחרונות להליכים פשוטים יחסית, שכן אפשר לעשות אותם אונליין ובלחיצת כפתור. בפירוק המצב שונה: קל יחסית לסגור עוסק מורשה והליך פירוק חבה נחשב למורכב, יקר ומסובך יותר.
קחו בחשבון את בעלי המקצוע שילוו את העסק
אין כמעט עסק שיכול להתנהל ללא אנשי מקצוע שילוו אותו, כאשר המרכזי שבהם הוא רואה החשבון. כדאי לדעת שרואה החשבון ילווה את העסק מיום הקמתו (אם מדובר בפתיחת חברה, הרי שהחוק בישראל מחייב להיעזר בשירותיו של רואה חשבון). לכן, יש לכלול בתכנית העסקית הוצאות הנוגעות לשכירת שירותיו של רואה החשבון, אבל גם צעדים נוספים שהוא יבקש מכם לנקוט. כך למשל:
- איסוף ותיעוד של מסמכים, חשבוניות, קבלות ותשלומים.
- פתיחת חשבון בנק לחברה – כיום קיימים שירותי פתיחת חשבון לחברה המקלים על התהליך ומכינים עבורכם את כל המסמכים מראש.
- במקרה של רואה חשבון לעוסק מורשה – תשלום מקדמות, מתן מידע רלוונטי לצורך הגשת הדו"חות ועוד.
חלק מהשירותים הללו, כמו למשל רואה חשבון לחברה, ניתן לקבל אונליין, ובכך לחסוך זמן ובירוקרטיה בנושא של הנהלת החשבונות לחברה.
בנוסף לרואה חשבון, סביר מאוד שתידרשו גם לשירותי עריכת דין וליווי משפטי, ייעוץ של חממות או אקסלרטורים שלעיתים גובים על כך כסף ועוד.
פרסום ושיווק הם חלק בלתי נפרד מהתהליך העסקי
לבעלי עסק בתחילת דרכם יש נטייה 'לשכוח' או להזניח את הצורך לשווק את העסק ולפרסם אותו. לרבים הצורך הזה נדמה כשולי וככזה שאינו קשור לליבת העשייה הכלכלית של העסק. הדבר אינו כך – לשיווק ולפרסום יכולה להיות השפעה ניכרת על הכנסות העסק. לכן הקדישו חלק מן התכנית העסקית שלכם לאופן שבו תשווקו את העסק. התאימו בין קהל היעד שלכם לאופן השיווק – אינטרנטי, פיזי וכו'.
כמה עולה תוכנית עסקית?
מחירה של כתיבת תכנית עסקית תלוי באופיה ובמי מכין אותה. אם אתם מכינים את התכנית העסקית שלכם בעצמכם, הרי שלכאורה אין עלות לכתיבה עצמה מלבד משאבי הזמן שתשקיעו, ובדיקות שונות שאתם יכולים לערוך כמו למשל סקר שוק שעולה כסף, הערכות שמאיות והערכות של בעלי מקצוע.
ישנן חברות מקצועיות שיכולות להכין את התכנית העסקית עבורכם. אם מדובר בתכנית עסקית מפורטת ומקצועית המחיר עשוי להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים בודדים. החברות הללו עשויות להציע לכם גם ליווי עסקי או חשבונאי שוטף, ולכלול זאת במחיר. היתרון המרכזי של חברה מקצועית הוא הניסיון שהיא מביאה עימה. חברה כזו יודעת מה משקיעים מחפשים או איזו תכנית עסקית תניע את העסק לכם קדימה.
ניתן גם למצוא את העמק השווה, שיהווה גם פתרון זול יותר: לכתוב תכנית בעצמכם ולהתייעץ עם בעל מקצוע על שיפור התכנית הקיימת.